lördag 14 april 2012

Städning, ogräs och bloggdesign

Jag har suttit och experimenterat med olika mallar, försökt förminska fotografier eller vad man kallar det för, redigerat och anpassat...jag har väl inte riktigt hittat det som känns rätt. Den första mallen tyckte jag om så jag kanske ska återgå till den. Det har för övrigt varit en fantastisk dag! Vilket väder! Efter frukosten var det städning i parken. Vi bjöd på kaffe och kanelbullar. Festis till barnen. :-) Det blev inte så mycket krattning utan en trevlig stund med grannarna.

Jag blottar härmed min okunskap (det kommer jag att göra många gånger). Flera har skrivit om kirskål och pratat om den i mindre trevliga ordalag så jag slog upp den på Googlebilder. Gissa om jag har kirskål i trädgården? Japp. Den har en alldeles egen rabatt och där har den fått leva fritt (även innan vi flyttade hit). Nu börjar den sprida sig. Där det växer smultron som marktäckare har den undvikit. Jag har börjat rensa på två ställen. På det första stället så blev jag förundrad över rotsystemets virrvarr. Sen tog jag tjuren vid hornen och tänkte att en egen rabatt blir det inte mer. Det var som ett tjockt lock på över en decimeter med bara rötter över hela rabatten! Vad ska jag göra av allt? I och med att jag inte känner igen växterna så har jag ibland tagit det säkra före det osäkra och låtit växterna vara för tänk om det är en perenn. När vi flyttade till det första huset fick jag en förteckning men eftersom det inte fanns några bilder så spelade det ingen roll. Just då hade jag inte tålamod att sitta och slå upp alla växterna. Det innebär att även ogräs, som faktiskt kan vara väldigt vackra i sig, har fått vara i fred. :-)

Marktäckaren som jag skrev om för några dagar sen är identifierad, Vintergröna. Av det jag har läst så är den "alldeles för vanlig" anser många. Vad ska jag tycka som aldrig har sett den tidigare? Jag tycker att den har gröna fina blad och blommorna är otroligt söta. Gunnel Carlsson förläste på Trädgårdsmässan i Örebro. Hon träffade en rosentusiast en gång och utbrast att "min favoritros är Flammentanz!" Ja, ni förstår säkert. ;-) Nu passar jag på att säga Go´natt!

Inga kommentarer: