måndag 23 april 2012

Nästan som intervallträning

Den här tänkte jag gräva upp idag men eftersom jag inte vet om det är en perenn eller inte så tvekade jag. Det växer två stycken i rabatten men det är bara på den här som bladen har kommit fram. Hjälp mig - vad är det för växt?

En del av dagens ogräs blandat med torra eklöv. Trädgården går fortfarande mest i gråbrunt så löven matchar perfekt. ;-)

Lite färg i rabatten piggar upp!

Tulpaner på gång!


Trädgårdsarbete påminner om intervallträning i alla fall om man som jag är småbarnsförälder. Ögonen sluts och jag hoppar i gummistövlarna i samma ögonblick för att 1-2 timmar senare ta en längre paus. Att tänka "men bara det här lilla...", "jag ska bara..." eller "vänta lite..." får jag byta ut till "nämen, vad bra att jag hann med att rensa 1/3 av rabatten" eller "det är en dag imorgon också". Det fina är att det finns planer, önskemål och drömmar även om det kommer att ta tid. Trädgården finns kvar. :-)

2 kommentarer:

FruG sa...

Har ingen aning om vad det är på första bilden. Har själv några plantor som jag bestämt minns att jag planterat men kommer inte ihåg vad det är. Får vänta lite och se. I början av min trädgårdskarriär hade jag en bok och ritade och skrev allt jag gjorde. Ska nog börja med det igen tror jag! Härligt att ni redan fått pingstliljor - här har de inte slagit ut än.

Birgitta

L.I. sa...

Hej Birgitta! Vad roligt att du tittade in! Visst är det härligt den här årstiden när vårblommorna slår ut men jag gissar att du bor norröver eftersom de inte har slagit ut än. Du har någonting att se fram emot! :-) Det där med att skaffa sig en bok att skriva och rita i är en bra idé. Jag försöker lista ut vad de förra ägarna har planterat i rabatterna vilket ibland känns lite som att leta efter en nål i en höstack. ;-) Titta gärna in igen! Leila