måndag 9 april 2012

Afrikas blå lilja och annat matnyttigt

Nu har jag läst och bläddrat i trädgårdsbilagorna som de stora kvällstidningarna ger ut. Expressens var nog något bättre än Aftonbladets. Det fanns en artikel om Afrikas blå lilja. I höstas delade grannen på sin blomma och jag fick den andra halvan. Jag hoppas den tar sig och kommer att trivas. Blommorna kan vara blå eller vita. Min blomma har blå blommor. Jag kommer att försöka så egna plantor men då tar det visst ett antal år innan de blommar. I övrigt fick jag många bra tips gällande skuggrabatter. Våra rhododendron kommer att ersättas med löjtnatshjärta, daggfunkia, daggkåpa och eventuellt något mer. Jag tycker en vit löjtnantshjärta är fin men frågan är om den syns i och med att huset är vitt. Det kanske är bättre med rosa blommor. Nu vet jag också att rosor ska beskäras när björken har musöron och jag som redan har varit i farten med sekatören. Oops! Jag tror att häcken är en björkspirea och den ska beskäras efter blomningen. Inte heller där blev det rätt beroende på "hur lång tid efter blomningen" definieras (eller om det stod direkt efter blomningen...). ;-) Det är oftast learning by doing och det brukar gå bra. :-) Bilden är från hemsidan www.raravaxter.com.

Inga kommentarer: