måndag 16 april 2012

Före och efter

Före

Efter

Det går knappt att känna igen rabatten! Den är inte färdig men det går åt rätt håll. :-) Först tänkte jag slänga rhododendronplantorna men sen så ångrade jag mig. Nu får vi se om det blir något. Nästa steg blir att hitta en fin marktäckare. Här växer det t o m hyacinter just nu förutom tulpaner och någon enstaka påsklilja. En akleja är på gång. Här är det skugga en bit in på eftermiddagen. Sen är det sol.

Idag har det verkligen spöregnat. Istället har jag haft tid att bläddra i tidningar bl a senaste numret av Allt om trädgård. Jag gillade artikeln om luktärt. Den fick mig att längta efter sommaren. Chefredaktörens inledning var tänkvärd. Hon tog upp det här med hur vi använder oss av ordet måste; jag måste hämta barnen på dagis, jag måste rensa i rabatten, maten måste vara färdig innan klockan ett. Saker som vi egentligen tycker om och vill göra. Byt ut måste mot vill och det låter genast lättsammare och trevligare. Om jag inte vill rensa just nu så kanske jag ger mig i kast med någonting annat. Tiden har även räckt till att skriva ett inlägg i Allt om trädgårds hemsida. Jag ville har tips och idéer på hur, eller rättare sagt vad, jag ska göra med en del av trädgården som ligger i skugga förutom på morgonen. Just nu kommer jag inte vidare men tidningar och andra bloggar inspirerar mig så det kommer säkert att lossna. Tips mottages tacksamt!

Det är grannens syrénhäck. Här tror jag att det skulle kunna bli bra mycket mysigare. En rabatt och en bänk eller två kanske.

Inga kommentarer: