måndag 11 juni 2012

Färgglatt "kaos" i rabatt och krukor

I helgen hade jag besök så ogräset kunde andas ut för stunden. Idag vet jag inte var tiden tog vägen. Det har regnat rejält men nu på kvällen hann jag ut en kortis. Jag undrar just hur min "kirskålsrabatt", d v s den som varit värst drabbad, kommer att se ut framöver. Innan vi åkte på semester så planterades i princip alla lejongap tillsammans med luktärt i rabatten eftersom den gapade tom. En halv påse med tagetes och ringblomma direktsåddes. Jag var smått stressad så resultatet blir spännande att se. Det kommer i alla fall bli färgglatt och hellre ett färgglatt kaos av blommor än tomma rabatter.

Kommunens rabatt i grönt och lila - så långt ifrån färgkaos man kan komma. ;-)

Det finns fördelar med att ta över en färdig trädgård men ibland känns det som att det skulle ha varit enklare att börja om från ingenting alls. Måla de där "stora penseldragen" som det står om i trädgårdstidningarna. Samtidigt finns det att göra så det räcker till och jag kan känna att jag ibland har lite bråttom. Jag läste om en tjej som skapade sin trädgård på fyra år och jag förstod att det hade gått undan. Hmmm, och jag som vill ha en "perfekt" trädgård på en sommar. ;-) Jag har insett att det kommer ta betydligt mer tid än det.

Trädgård och inredning - me like!

Med tanke på vädret så är det härligt att ha en hel hög med inspirerande läsning. I eftermiddags tittade jag på ett avsnitt av Trädgårdsonsdag på svt.play. Den där efterrätten som Tareq gjorde såg allt bra mumsig ut. Jag har blivit lovad en rabarberplanta av en kompis. :-) Sen var jag iväg en sväng nu på kvällen och köpte nya krukor i svart zink att hänga på balkongen. Jag köpte sommarblommor; petunia (vit), margarita, blå lobelia plus en hängväxt som jag tappade namnet på just nu. De ska jag plantera tillsammans med mårbackapelargoner och lejongap. Jag tänkte att den svarta färgen ska förstärka färgerna, även om det blir mycket vitt. Annars är jag svag för betongkrukor. Det ska jag testa att göra själv när det finns tid över. Tack för att du tittade in! Imorgon ska jag besöka huvudstaden. :-)

Inga kommentarer: