lördag 14 juli 2012

Strängnäs och sommarmys

I torsdags packade jag bilen och styrde mot Strängnäs för att hälsa på min kompis som bjudit oss till hennes föräldrars sommarstuga. På kringelkrokvägar och en kort snutt skogsväg, där gräset växte högt i mittsträngen, kom vi slutligen fram till en fin liten gård. Runt gården fanns en gammal gärdesgård som delvis försvann mellan tallar, granar och blåbärsris. På en sida var det en liten äng full med stora blåklockor. Rosenhallonbusken blommade intill husknuten. Hemliga huset var toppmodernt...de hade dragit dit el! Sommarkvällen avslutades på den nybyggda altanen med mörk choklad, jordgubbar med grädde, portvin ifrån Portugal, ett lätt sommarregn, en och annan mygga och trevligt sällskap. Förresten så visste jag inte att det fanns så stora sniglar med skal i Sverige. :-)


Det går inte med ord att beskriva vilken vacker morgon det var. Jag åt frukost på altanen med svarta vinbär ifrån trädgården och njöt. Sol, åska, regn, en rejäl hagelskur och sol igen. Både gummistövlar och shorts kom till användning. ;-) Vi hann se lite av Strängnäs och dit åker jag gärna igen. Vilken fin stad!




Idag blev jag så glad när jag upptäckte ett par gula blommor som stack upp mellan flocknävans blad. Gul vallmo har letat sig dit och jag såg att det är flera på gång. Jag fick med mig vallmofrön ifrån Strängnäsresan och de är troligtvis röda. Rosorna blommar för fullt och de är fantastiska! Annars har jag rensat ogräs, avlägsnat ett gäng sniglar och tampats med envisa myror idag. Tack för att du tittade in! Kommentera gärna så att jag vet att du har varit här. Det gör mig så glad!

Inga kommentarer: