söndag 1 juli 2012

Blommornas drottning...


...anses av många vara rosen. Trädgårdsföreningen i Göteborg har en av Europas främsta rosenträdgård bl a tack vare en donation från kyrkoherde Göte Haglund. I helgen firades det lite extra eftersom Rosariet firar 25-årsjubileum. Jag hoppas jag hinner med ett besök under Göteborgsbesöket nu i veckan som kommer.

Ett annat ställe som jag vill besöka är Rosengården i Bergslagen. Imorgon firas förresten Rosens dag! En anledning, om någon, att göra en utflykt. I helgen fick jag hjälp med att pyssla om rosorna i trädgården av två blivande trädgårdsentusiaster. ;-) Massor med bladlöss men jag läste på lite mer om vad rosor kan drabbas utav och jag kunde konstatera att bladlössen har fått sällskap. Suck. Det är i alla fall lycka att plocka in en bukett och känna doften sprida sig. Jag tror t o m att jag har listat ut vilka rosor det är som växer på baksidan. Tids nog kommer de att få en annan plats för där de växer nu är vi bara om gräset ska klippas...typ. Det är lite synd tycker jag eftersom de är så otroligt vackra. Min tanke är att gräsplätten ska omvandlas till "parkeringsplats"...hihii...och där bilen står idag ska det bli en stor, fin rabatt med en trevlig gång istället. Jag läste om Hillevis entréprojekt (Tankar från trädgårdsmästarn) plus i boken Trädgårdsdesign och blev inspirerad. Vår entré kan bli så mycket mer välkomnande!

Vamt välkommen hälsar jag Hasse Wester med den mycket trevliga bloggen Slottsträdgårdsmästaren!

Tack för att du tittade in!


Inga kommentarer: