fredag 29 juni 2012

Oordnad trädgård ger harmoni!

Jag började med att leta efter en informationsbank där det ska gå att få hjälp med att identifiera sina växter men nu minns jag inte var jag hittar den. Jag läste om den i någon tidning och fick för mig att det var Sveriges lantbruksuniversitet som erbjöd tjänsten. Någon som känner till den? Väl inne på Sveriges lantbruksuniversitets hemsida (SLU) hittade jag en spännande text om att en oordnad trädgård ger harmoni: "Människor med utmattningssyndrom återhämtar sig snabbt när de har fått vistas en tid i SLU:s Rehabiliteringsträdgårdar i Alnarp. Det trädgårdsrum som innehåller både bärbuskar och ogräs är mest uppskattat bland patienterna...". Intressant! Jag kanske skulle ha låtit bli rhododendronrabatterna. ;-) Det är i den naturliknande, oordnade trädgården, som de sjukskrivna trivs bäst. Trädgårdsterapi har visat sig hjälpa många människor. Det har även visat sig att gamla, unga och barn mår bäst av att vistas ute i en mer naturlig miljö med möjlighet till skugga om solen skiner.

På tal om rhododendronrabatterna. Jag har tänkt på dem och kommit fram till att de kommer att vara otroligt tråkiga under senare delen av hösten, vintern och våren. Det finns inga vintergröna växter och visst skulle det piffa upp rabatten något. Tips mottages tacksamt! Tack för att du tittade in! Kram!

Inga kommentarer: