tisdag 18 december 2012

Husmorstips och chokladtryffel

Leilas mat och bakverk kan få det att vattnas i munnen på vem som helst tror jag. Till jul tänkte jag göra hennes chokladtryffel smaksatt med färsk ingefära, Baileys och portvin men även njuta av dem som de är. På hennes hemsida kunde jag inte låta bli att läsa husmorstipsen och där fanns många tips med anknytning till trädgård.



Chokladtryffelbild från ClipArt.


Ett av tipsen handlar om "blommig mat":
"Det finns massor av blommor man kan äta och använda till garnering av mat eller bakverk. Prästkragar, ringblommor, syrén, tusensköna, klöver, maskros, gurkört, pelargon, malva, stockros, viol, pensé och daglilja. Även kryddblommor kan användas; mejram, koriander, timjan och rosmarin. Glöm inte skölja dem och självklart ska de vara obesprutade."

Ett annat om hur potatisen ska förbli groddfri:
"Lägg några äpplen bland potatisarna så växer inga groddar på dem. Bra såtillvida de inte ska stoppas ner i jorden…"

Eller om man vill ha krypfria blommor:
"Stick ner några vitlöksklyftor i blomjorden så håller sig flugorna och krypen borta."

Det fanns många andra bra tips. Tiden går annars i en väldans fart och snart är det faktiskt jul. Konstigt nog känner jag inte direkt någon stress. Det kommer att bli jul i vilket fall som helst. Så ta det lugnt, ät en pralin, hör av dig till någon som behöver lite extra uppmärksamhet, pyssla om dig själv och dina närmaste. Det kommer jag att göra. Kram!

Inga kommentarer: