torsdag 22 mars 2012

Häcken

Häcken är en av de växter som jag inte kan namnge. Jag ska nog klura ut det. Förra året tog grannen ner sin häck. När han ändå höll på så frågade han om vår lilla snutt på framsidan skulle åka med utav bara farten. Det gjorde den. Under sommaren hann den växa upp en bit. Häcken på baksidan hade också behövt gå samma öde till mötes men här vill vi ha viss insynsskydd. För några veckor sedan sågade (sekatören hade jag dagen innan men la den visst på ett "bra" ställe. Där ligger den fortfarande. Har köpt en ny) jag istället bort alla gamla grenar. Häcken är gles men min förhoppning är att den ska ge lite skydd när knopparna slår ut och att det även ska komma nya grenar. Marken runt och längs med häcken är lerig och den var full med ogräs och mossan. Idag har jag rensat. Det gick att gräva nästan överallt men fortfarande är det tjäle i marken. Men vilken skillnad det blev! Igår kväll googlade jag på marktäckare och hittade en gammal diskussion på Allt om trädgårds hemsida (www.alltomtradgard.se) där det stod mycket matnyttigt. Jag ser framför mig hur marken täcks av stora blad från daggkåpan och skira blommor från flocknäva.

Inga kommentarer: