onsdag 27 juni 2012

Smultron(ställen)

Alla har vi nog ett eller kanske har vi haft ett som vi minns. Ett smultonställe. Eller flera. Ett ställe som ingen eller få känner till. En undangömd badplats i skogen, ett mysigt fikaställe eller finaste kolonilotten. Det är ett ställe som får dig att trivas och må bra. Ett smultonställe som jag har, och som ganska många känner till, ja, inte att det är mitt smultonställe, är Stadra. Nu var det några år sen jag var där sist. Ikväll ska jag dit och lyssna på Rickard Wolff. Jag har hört honom flera gånger tidigare på exakt samma plats. Stadra sommarscen är unik i mitt tycke! Det känns som den lilla ladan svävar på det spegelblanka vattnet för tittar man ut så är sjön precis utanför åt ena hållet. Svalorna flyger ut och in. Stämningen är magisk! Svensk sommar när den är som bäst.

Andra smulton som vi konkurrerar med fåglarna om är de som växer i trädgården. De få växa vilt, som marktäckare, för de röda bären uppskattas. De smakar sommar! På förmiddagen plockades de alldeles solvarma för att snabbt ätas upp. Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer: