tisdag 26 juni 2012

Säker trädgård med aklejor m fl?

Aklejorna ser ut som små konstverk! Det står mycket intressant om aklejor här för den som vill läsa mer. Någonstans läste jag att deras utseende lockar barn till att äta dem vilket gör mig lite orolig. För den är giftig. På ett ställe som beskrev aklejor har jag t o m sett att telefonnumret till giftcentralen finns. Nu finns det säkert flera växter som är giftiga som jag inte känner till...än. ;-) I Wikipedia beskrivs t ex Äkta stormhatts giftighet på följande sätt:

"Äkta stormhatt är, som sina släktingar i Aconitum, mycket giftig, särskilt dess rot innehåller stora mängder av alkaloiden akonitin som är ett förlamande nervgift. Stormhatt har använts som medicinalväxt, främst i salvor på ytliga skador men även invärtes, på grund av akonitinets bedövande och därmed smärtstillande verkan, men på grund av dess starka giftighet har all sådan användning upphört. Giftet har även använts för avrättning och mord, bland annat skall stormhatt ha ingått i det gift Medea gav till Theseus. Det finns inget känt botemedel mot stormhattsförgiftning, enda möjligheten är att hålla hjärta och lungor igång på konstgjord väg tills giftet försvunnit ur kroppen. I Alistair MacLeans thriller Björnön används stormhattsrot blandad med pepparrot vid ett giftmord."

Huu, en riktig otäcking! Nåväl, det är bra att känna till fakta om sina växter om olyckan skulle vara framme. Jag ska i alla fall njuta av mina aklejor! Ha det gott! :-)



2 kommentarer:

Ruben sa...

Det var lite annorlunda färger på aklejorna!! Väldigt vackra!

Ha det gott!
/Ruben

L.I. sa...

Ja, visst är de fina! :-)Ha det gott! /Leila