fredag 13 april 2012

Vem ska bestämma vad du ska odla och äta?

Det finns frågor som känns övermäktiga att sätta sig in i, frågor som påverkar vår miljö på ett eller annat sätt. Var kommer maten ifrån, hur långt transporteras den, besprutning eller inte, val av foder till djuren, rena eller förgiftade vattendrag...ja, listan kan göras lång. Jag försöker hänga med så gott det går. Se och lyssna på nyheterna, läsa dagstidningen. Det närproducerade ligger mig varmt om hjärtat och jag försöker tänka på det när jag handlar. "Slow food" är också något som intresserar mig - "Slow Food är en världsomspännande gräsrotsrörelse som arbetar för en modern, förnyad helhetssyn på matkulturen". Läs mer om Slow Food här! Jag såg en dokumentär om majs för ett tag sen. Priset har ökat vilket bidrar till att färre har råd att handla majs och det är förödande eftersom det är basen i deras kost. Det otäcka är att det finns människor som tjänar grymt mycket pengar på det här och de har stor makt (detsamma gäller ris). När jag sen läser "Rädda den odlade mångfalden"Rara Växters hemsida blir jag bekymrad. Vad handlar det här om? Ska inte jag få odla vad som helst i min trädgård? Får jag inte ge grannen några tomater? Får jag inte samla mina egna fröer? Om det innebär att några få ska ha makten att bestämma vad som får odlas, tjäna pengar på det, att det på sikt förintar mindre producenter, att det satsas mer på det storskaliga, ja, då protesterar jag! Det är raka motsatsen till Slow Food! Varför vill någon minska antalet sorter grönsaker? Det enda jag kan komma att tänka på är sjukdomar men jag tänker att människor har sått och odlat i alla tider. Ibland blir det bra skördar och ibland dåliga., växter klarar sig och andra har gjort sitt. Jag läste också någonstans att även om en växt blir sjuk så har den också förmågan att överleva, bli frisk igen. Självklart ska det finnas ett brett sortiment att välja ifrån! Det vi sår här uppe kanske inte lämpar sig att så nere i sydligaste Italien eller tvärtom. En del av resandet är att upptäcka (och äta) lokala delikatesser och växter. Det hela började med att jag letade efter perenner och fröer och det slutade med att jag blev upprörd och skrev av mig här. Tack för att du tog dig tid att läsa!

Inga kommentarer: