tisdag 10 april 2012

Sjukvårdsupplysning för växter önskas


Stora rabatten bredvid entrén

Lilla rabatten (infart)

Nu när jag ser rabatterna på bild så önskar jag nästan att det skulle finnas en sjukvårdsupplysning eller t o m ett 112 nummer för växter. Ingenting är gjort med de här rabatterna sen vi flyttade in så det är hög tid att göra någonting. Ska jag spara rhododendronplantorna? De känns inte särskilt välkomnande och framför entrén vill jag gärna att det ska se lite fint ut. I den mindre rabatten kan jag tänka mig fina pioner, astilbe, funkia och kirigislök. Andra förslag? Jag vill ha rabatter som ser fina ut hela säsongen, vår, sommar och höst. Där känner jag mig lite orutinerad men jag antar att det bara är att prova sig fram. Jag kan förstå att det är viktigt att hålla sig till en eller två färger för att det inte ska bli plottrigt. Däremot kan färgen skifta mellan årstiderna eftersom det är olika växter som kommer upp vilket bidrar till variation. Det växter annars, förutom rhododendron, några enstaka tulpaner och påskliljor. Jag tror t o m att det kom upp hallon i den stora rabatten förra året. :-) Det vill jag gärna ha men inte just här. I stora rabatten växter det också oktoberaster (tror jag) och den tycker jag är fin.

Inga kommentarer: