fredag 23 mars 2012

Projekt Häcken dag 2

Bilden tog jag igår under arbetets gång. Idag har det varit mer finlir, d v s jag har rensat bort ogräs, torra löv och grenar. Det blir så fint! Det äldre paret som bodde här innan orkade nog inte hålla efter trädgården mot slutet. Här undrar jag om det, efter att häcken planterades, har gjorts någonting förutom klippning.

Vädret var det bästa tänkbara! Småfåglarna kvittrade och duvorna kuttrade. Solen värmde. Hur mysigt som helst! Barnen var med och "kliade marken på ryggen" och utbrast "vi är blommornas hjältar! Bort med ogräset!" :-) . En av daggmaskarna fick namnet "Slingris". Jag läste i Sveriges vackraste trädgårdar igår, utgiven av Sköna hem och M Magasin, om Sofieros satsning på barn. De vill inspirera barnen till att odla och om det hade funnits en Gilla-knapp så hade jag tryckt på den. Nu tröttnar mina barn ganska snabbt men när de vill så får de självklart vara med. Men för att återgå till häcken (är det någon som kan se vad det är för häck?) så läste jag någonstans att rabatten måste vara hyffsat bred för att få plats med andra växter. Hittills så har jag tänkt mig daggkåpa och flocknäva men det kanske ska vara något mer. Nästa steg är att fylla på mer jord och gödsla. Ska det vara en trädgårdskant (se www.hasselforsgarden.se)?

Inga kommentarer: