torsdag 10 maj 2012

Bakom varje trädgård finns det en historia

Det var uppehåll på morgonen men sen kom regnet. Det vräkte ner hela dagen igår och det har det gjort idag också. :-( Istället fick jag tid över till att läsa tidningar, kolla in nya BoGrönt häftet som låg bland reklamen och hittat intressanta Facebook-sidor att gilla. Jag gick även med i en trädgårdsgrupp som byter, säljer och skänker växter. Roligt! Sen har jag haft tid att läsa flera fantastiska trädgårdsbloggar (och även andra bloggar)! Det finns så mycket kunskap där ute och jag bara suger åt mig. Men även jag har mina begränsningar så jag borde köpa den där lilla fina boken att skriva upp alla bra tips i som jag kan ha nytta utav, tips som är användbara nu men även de som kan komma till användning längre fram.

Jag läste en artikel om en dam som blev sjukskriven en längre tid. Hon hade inget trädgårdsintresse alls ifrån början men det visade sig att trädgården blev hennes räddning. Det finns säkert fler fantastiska historier om orsakerna till varför trädgården blev det stora intresset. Själv är jag uppväxt på landet och det tror jag bidrog till att jag både gillade och följde årstidernas skiftningar, medvetet eller omedvetet. Vi hade bärbuskar och fruktträd. Jag minns att jag sprang och plockade med mig några äpplen på väg till skolskjutsen. Luften hade blivit något kyligare, morgondaggen blötte ner skorna och solen höll på att gå upp. Något som jag minns så väl än idag. För både tomaterna min mamma odlade och äpplena jag åt ifrån träden smakade så mycket bättre än de som var köpta. :-) Mitt tonårsrum var fullt med växter. Det jag köpte för mina pengar var nya krukväxter men jag tog även sticklingar från vänner och bekanta som jag planterade. :-) Idag tycker jag att det är fantastiskt att ett litet frö kan bli en morot eller en stor pumpa. Det är lite "rocket science" över det hela, som Pernilla Månsson-Colt skulle ha sagt. Det är också oerhört avkopplande att påta i jorden och rensa ogräs. Det går inte att jäkta utan saker och ting måste få ta den tid det tar vilket är väldigt skönt. En kontrast till en annars ganska stressig vardag. Berätta gärna din trädgårdshistoria! Vad var det som fick dig att börja? Ha en fortsatt fin kväll!

Inga kommentarer: